tisdag 1 februari 2011

Vad är

visuell gestaltning-tänk?

Det är så himla jobbigt att behöva veta att jag gör rätt. Så nu när jag mött denna formulering så måste jag definiera. F-n.
Uppenbart att jag vill ha kontroll. Och ändå bryr jag mig verkligen inte...tror jag. Men om jag skall prestera något så är det oerhört viktigt att veta att jag fattat rätt, är på väg åt rätt håll. Slöseri, i synnerhet med tid och insatt energi , gör mig förbannad. Eller i alla fall irriterad. Blir sällan förbannad, så där på riktigt.

Igår såg jag en helt underbar kjol. Ett yttepytte litet foto i en bok om Haute Couture och dess sömnadstekniker. Där fanns varken designer eller info om konstruktionen nämnd. Den var nog bara tänkt som en liten detalj i den övriga illustrationen.
Så typiskt att det var just den jag fastnade för. Det är som när det är REA. Allt i butiken 70%. Och så går jag in och, självklart, hittar jag ett störtfint plagg och "ja eh, nej, tyvärr, just den där är inte med på rean" kommer det som svar från expediten.

När jag var 25 år arbetade jag som säljare av lagerinredning (pallställ) till industrin. Mina säljmöten var med förmannen på lagret och ev någon vd el inköpschef. Jag kände till vilka mina konkurrenter var. Inga hade någon kvinnlig säljare. Förmannen var också alltid som ordet signalerar; man. Min "kostym" där jag vandrade runt och kartlade lagerutrymmena, var kort kjol (modernt på den tiden), höga stillettklackade skor, blus och blå kavaj. Självklarat en lagom avvägd parfymdroppe bak i nacken på det välfriserade håret. Det var på den tiden. Det fungerade! Jag sålde grymt bra.

Genomtänkta attribut? Absolut, varje detalj, allt för att skapa bästa sken!

Funderade över det här med plåt, rättare sagt metall. Samlade några skrotbitar och provborrade. Mer för att se hur hålen skulle kunna se ut. Samlade ihop dem i handväskan, väl inpackade. Det är lätt att göra sig illa på dem.

Så händer något...


Jag som bara skulle ta ett foto för att dokumentera en tanke.
Lycka att se ett vackert sken.

Man kan sprida ljus på två sätt:
Antingen genom att låta sitt eget ljus lysa upp för andra
eller att
Reflektera andras ljus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar